از بنچ تا فین تک در بانکداری

بنچ (BANCH) در زبان ایتالیایی به صندلی هایی گفته می شود که در قرن 15 میلادی نزول خوران در ونیز بر روی آن می نشستند و پول به مردم وام می دادند. این کلمه بعد به بانکو و سپس به بانک تبدیل شد. نخستین بانک ها در سال 1609 میلادی در آمستردام هلند و بانک ونیز در ایتالیا بوجود آمده است. در طول 5 قرن واژه هایی مانند: سپرده، وام، سرمایه گذاری، قرض الحسنه و تامین مالی، به سرعت در میان مردم، بعنوان عملیات های بانکی جا باز کردند.

اما پس از طلوع فناوری و ظهور وب، بانکداری هم دچار تغییرات چشمگیری شد. در حال حاضر با ترکیب واژه های فایننس و تکنولوژی کلمه فین تک نماد بانکداری نوین شده است.

بانک هوشمند، بانک دیجیتال، پرداخت الکترونیک، بانک مجازی؛ از حوزه های جدیدی است که بانکداری را دگرگون کرده است. بجای صندلی در ونیز یا همان بنچ، در حال حاضر متخصصان تکنولوژی در نقاط مختلف دنیا، واسطه ها و شعبه های فیزیکی را پشت سر گذاشته اند ودنیای جدید بانکداری متولد شده است.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: بانکداری مهمتر است یا زباله؟

آخرین مطالب
وب سایت تخصصی بانکداری هوش مصنوعی دومان سهند

دومان سهند بانکداری بدون شعبه های فیزیکی و جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان را بانکداری هوشمند می نامد و معتقد است تا سال ۲۰۵۰ ، بانکداری هوشمند می شود . دومان سهند در تلاش است در مورد بانکداری هوشمند و انحصار شکنی مافیای ...